Sony A7R - Czy na pewno tylko do zdjęć?

Kiedyś chętnie filmowałem kamerą z małym przetwornikiem (2/3 cala) potem Canonem EOS 5D. Dążenie do lepszego obrazu wymusiło inwestowanie w kamery. Teraz wraz z takimi nowościami jak Sony A7S należy przemyśleć na nowo to co dają te konstrukcje. Najnowsza Sony A7R II wręcz oszałamia możliwościami w zapisie obrazu ruchomego, ale czy to dobra droga? Nie mam S i nie mam A7R II ale mam A7R. Postanowiłem to sprawdzić. Czy do profesjonalnej produkcji można użyć takiego maleństwa?

Maciej Galas

Standardowo używamy kamer Sony FS 700, PXW-FS7 i Red Scarlet z obiektywami Carl Zeiss z mocowaniem Canon EF. Dbamy o zapis na zewnętrznej nagrywarce (Odyssey 7Q), która rejestruje pliki RAW w 4K. Dbamy o maksymalną pojemność tonalną, ostrość, małe ziarno itd. Doświetlamy plan, używamy jazdy lub ciężkich slider`ów (zestaw kamera + follow focus + akumulator + nagrywarka i monitor podglądowy ważą czasami ponad 7 kg). Dla tego projektu postanowiłem wszystko zmienić. Sięgnąłem po sprzęt używany na co dzień do fotografii. Sony A7R. Pisałem o nim wcześniej i fotograficznie byłem z niego zadowolony. Bardzo. Jednak do filmowania nigdy go nie użyłem.

Kadr z filmu - HD

Świadomy wybór użycia Sony A7R spowodowany był chęcią uzyskania ruchomych kadrów, wrażenia lekkości. Sumarycznie zdecydowałem się na wyrzucenie całego osprzętu. Wyleciał follow focus, nagrywarka zewnętrzna, monitor podglądowy. Zamysł nakręcenia w HD i to w standardowym kodeku spowodował całą lawinę decyzji i uwolnienie wątłego korpusika A7R od zbędnych dodatków. Nie ukrywam, że ważnym argumentem stał się ciężar tej „kamery” a raczej zestawu A7R + gimbal. Ja nie miałem się męczyć. Silniki gimbala również. W takim zestawieniu nie muszą się w ogóle wysilać aby ustabilizować Sony A7R. Całość spoczęła na płytce Manfrotto, ta na mocowaniu szybko-złączki — to rozwiązanie polecam gdyż wyważanie odbywa się tylko w osi obiektywu (przód/tył). Szybko-złączka spoczęła na stałe na gimbalu. Stabilizacja obrazu z ruchomego statywu, i w dwóch ujęciach ze slider`a, zapis w 50 klatkach z zamysłem spowolnienia do 25 klatek w finalnym materiale. Obiektyw Carl Zeiss Sonnar 1,8 55 FE (przy trzech ujęciach podpięty był Sonnar 2,8 35). Czułość dowolna, przysłona otwarta — wiadomo — czas musiał pozostawać niezmienny.

Kadr z filmu HD

W próbach kamerowych przed zdjęciami okazało się, że podnoszenie kontrastu na materiale zapisanym jako czarno-biały lub jako kolorowy pozbawiony nasycenia kolorów degraduje obraz. To norma, że postprodukcyjne grzebanie w plikach może degradować obraz. Sięgnąłem więc po najprostsze rozwiązanie. W menu Sony A7R znajduje się opcja czerń i biel wysoki kontrast. Z niej właśnie skorzystałem. Mała ilość światła wymuszała czułość 600 — 3200 ISO. Nie kontrolowałem zmian ziarnistości. Założenie było takie aby materiał był nieco „nieczysty” technicznie. Zdjęcia trwały około 12 godzin. Oto rezultat.

Tu Sony A7R na Gimbalu z obiektywem Canon EF 4 16-35L. Fotografia pochodzi z innej produkcji ale uwagę zwraca bardzo nisko położony środek ciężkości co w znacznym stopniu pomaga w pracy ze stabilizatorem.
Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ciekawostki:

Tak wygląda Ziemia z odległości miliona kilometrów Zobaczcie co funkcja „dehaze" w Photoshopie robi ze zdjęciami nocnymi nieba Tak przesyłano zdjęcia prasowe w latach 70. Nikon Coolpix P900 z 83-krotnym zoomem, którym można podglądać księżyc Jak powstało zdjęcie na tapetę Windowsa 10? Kosmiczny film poklatkowy 4K stworzony ze 109 GB zdjęć NASA Vincent Van Gogh na zdjęciu z 1887 roku Jak wyglądałoby prawdziwe życie bohaterów biurowych zdjęć stockowych? Fotografia w służbie natury, czyli pierwsze 21 dni pszczoły 86 milionów publicznych zdjęć wykorzystanych do filmów poklatkowych Olympus dokumentuje nowe schorzenie właścicieli lustrzanek Oczekiwania kontra rzeczywistość w życiu początkującego fotografa [wideo] Panono - panoramy aparatem, który można rzucić do góry i nie dbać, gdzie spadnie Bajkowy film poklatkowy z miejsca, gdzie niebo łączy się z lądem Animacje przedstawiające działanie matrycy CMOS i CCD Zgubiony w Londynie aparat odnalazł się po powrocie do Krakowa Fotofestiwal pokazuje zdjęcia, czyli jak zostać fotografem w czterech krokach [cz.1] Lista płac - ile i na co trzeba rzeczywiście wydać, aby móc pracować jako fotograf? Fotograficzna „wyrzutnia rakietowa”, czyli Olympus Air i obiektyw 300 mm Tak w rzeczywistości wygląda stabilizacja matrycy w Olympusie OM-D E-M5 Mark II Cześć, jestem Fotografem! Film, który pokazuje lot orła w dół z najwyższego budynku świata Eksperci próbują swoich sił w programie Photoshop 1.0 Ten unikalny film poklatkowy sprawi, że naprawdę poczujecie klimat Austrii

Popularne w tym tygodniu:

Książę Dubaju stworzył niesamowite zdjęcia swojego miasta Nikon właśnie skończył 100 lat! Firma wydała przezabawny filmik z tej okazji Niesamowite zdjęcie "białej tęczy” Melvina Nicholsona hitem Internetu Fotograf splajtował przez... małpę? Teraz myśli o wyprowadzaniu psów, by zarobić na życie Modelki w Chinach wiedzą, co to profesjonalizm. Tak szybkiego pozowania jeszcze nie widzieliśmy Badania wykazują, że ludzie nie potrafią odróżnić fałszywego zdjęcia od prawdziwego CEA-Leti stworzyło w pełni działającą zakrzywioną matrycę pełnoklatkową Nieznane zdjęcia znanych ludzi pokazują ich w zupełnie innym świetle 200 000 dolarów – tyle kosztowało to bezmyślne selfie Wasz aparat może podzielić los kamerki GoPro, którą orzeł pomylił z rybą Ciekawy obiektyw za 115 zł, który zamieni wasz pokój w aparat otworkowy Widzieliście już tego lewitującego ptaka? To wszystko przez synchronizację klatek