Sony A7R - Czy na pewno tylko do zdjęć?

Kiedyś chętnie filmowałem kamerą z małym przetwornikiem (2/3 cala) potem Canonem EOS 5D. Dążenie do lepszego obrazu wymusiło inwestowanie w kamery. Teraz wraz z takimi nowościami jak Sony A7S należy przemyśleć na nowo to co dają te konstrukcje. Najnowsza Sony A7R II wręcz oszałamia możliwościami w zapisie obrazu ruchomego, ale czy to dobra droga? Nie mam S i nie mam A7R II ale mam A7R. Postanowiłem to sprawdzić. Czy do profesjonalnej produkcji można użyć takiego maleństwa?

Maciej Galas

Standardowo używamy kamer Sony FS 700, PXW-FS7 i Red Scarlet z obiektywami Carl Zeiss z mocowaniem Canon EF. Dbamy o zapis na zewnętrznej nagrywarce (Odyssey 7Q), która rejestruje pliki RAW w 4K. Dbamy o maksymalną pojemność tonalną, ostrość, małe ziarno itd. Doświetlamy plan, używamy jazdy lub ciężkich slider`ów (zestaw kamera + follow focus + akumulator + nagrywarka i monitor podglądowy ważą czasami ponad 7 kg). Dla tego projektu postanowiłem wszystko zmienić. Sięgnąłem po sprzęt używany na co dzień do fotografii. Sony A7R. Pisałem o nim wcześniej i fotograficznie byłem z niego zadowolony. Bardzo. Jednak do filmowania nigdy go nie użyłem.

Kadr z filmu - HD

Świadomy wybór użycia Sony A7R spowodowany był chęcią uzyskania ruchomych kadrów, wrażenia lekkości. Sumarycznie zdecydowałem się na wyrzucenie całego osprzętu. Wyleciał follow focus, nagrywarka zewnętrzna, monitor podglądowy. Zamysł nakręcenia w HD i to w standardowym kodeku spowodował całą lawinę decyzji i uwolnienie wątłego korpusika A7R od zbędnych dodatków. Nie ukrywam, że ważnym argumentem stał się ciężar tej „kamery” a raczej zestawu A7R + gimbal. Ja nie miałem się męczyć. Silniki gimbala również. W takim zestawieniu nie muszą się w ogóle wysilać aby ustabilizować Sony A7R. Całość spoczęła na płytce Manfrotto, ta na mocowaniu szybko-złączki — to rozwiązanie polecam gdyż wyważanie odbywa się tylko w osi obiektywu (przód/tył). Szybko-złączka spoczęła na stałe na gimbalu. Stabilizacja obrazu z ruchomego statywu, i w dwóch ujęciach ze slider`a, zapis w 50 klatkach z zamysłem spowolnienia do 25 klatek w finalnym materiale. Obiektyw Carl Zeiss Sonnar 1,8 55 FE (przy trzech ujęciach podpięty był Sonnar 2,8 35). Czułość dowolna, przysłona otwarta — wiadomo — czas musiał pozostawać niezmienny.

Kadr z filmu HD

W próbach kamerowych przed zdjęciami okazało się, że podnoszenie kontrastu na materiale zapisanym jako czarno-biały lub jako kolorowy pozbawiony nasycenia kolorów degraduje obraz. To norma, że postprodukcyjne grzebanie w plikach może degradować obraz. Sięgnąłem więc po najprostsze rozwiązanie. W menu Sony A7R znajduje się opcja czerń i biel wysoki kontrast. Z niej właśnie skorzystałem. Mała ilość światła wymuszała czułość 600 — 3200 ISO. Nie kontrolowałem zmian ziarnistości. Założenie było takie aby materiał był nieco „nieczysty” technicznie. Zdjęcia trwały około 12 godzin. Oto rezultat.

Tu Sony A7R na Gimbalu z obiektywem Canon EF 4 16-35L. Fotografia pochodzi z innej produkcji ale uwagę zwraca bardzo nisko położony środek ciężkości co w znacznym stopniu pomaga w pracy ze stabilizatorem.
Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ciekawostki:

Tak wygląda Ziemia z odległości miliona kilometrów Zobaczcie co funkcja „dehaze" w Photoshopie robi ze zdjęciami nocnymi nieba Tak przesyłano zdjęcia prasowe w latach 70. Nikon Coolpix P900 z 83-krotnym zoomem, którym można podglądać księżyc Jak powstało zdjęcie na tapetę Windowsa 10? Kosmiczny film poklatkowy 4K stworzony ze 109 GB zdjęć NASA Vincent Van Gogh na zdjęciu z 1887 roku Jak wyglądałoby prawdziwe życie bohaterów biurowych zdjęć stockowych? Fotografia w służbie natury, czyli pierwsze 21 dni pszczoły 86 milionów publicznych zdjęć wykorzystanych do filmów poklatkowych Olympus dokumentuje nowe schorzenie właścicieli lustrzanek Oczekiwania kontra rzeczywistość w życiu początkującego fotografa [wideo] Panono - panoramy aparatem, który można rzucić do góry i nie dbać, gdzie spadnie Bajkowy film poklatkowy z miejsca, gdzie niebo łączy się z lądem Animacje przedstawiające działanie matrycy CMOS i CCD Zgubiony w Londynie aparat odnalazł się po powrocie do Krakowa Fotofestiwal pokazuje zdjęcia, czyli jak zostać fotografem w czterech krokach [cz.1] Lista płac - ile i na co trzeba rzeczywiście wydać, aby móc pracować jako fotograf? Fotograficzna „wyrzutnia rakietowa”, czyli Olympus Air i obiektyw 300 mm Tak w rzeczywistości wygląda stabilizacja matrycy w Olympusie OM-D E-M5 Mark II Cześć, jestem Fotografem! Film, który pokazuje lot orła w dół z najwyższego budynku świata Eksperci próbują swoich sił w programie Photoshop 1.0 Ten unikalny film poklatkowy sprawi, że naprawdę poczujecie klimat Austrii

Popularne w tym tygodniu:

Canon 300 mm f/1.8 - ten potwór naprawdę istnieje Najbardziej zwariowane i niebezpieczne zdjęcie ślubne, jakie widzieliśmy Ziemia nie z tego świata? Dzięki Nikonowi możemy zobaczyć nasza planetę od zupełnie innej strony Żonglowanie obiektywami będzie prostsze dzięki TriLens Historyczne fotografie zdradzają, jak wyglądali światowi przywódcy, zanim zostali politykami Znane osoby też uwielbiają robić selfie. Oto jak wyglądały takie zdjęcia, zanim pojawiły się smartfony Google pokazuje, jak będzie wyglądała przyszłość fotografii mobilnej Photo Pod, czyli osobisty namiot dla fotografa w plenerze Zobaczcie, co potrafi obiektyw z ringiem Canon EF-S 35 mm f/2.8 Macro IS STM Tornado w 360 stopniach i 4K przybliży Was do potęgi natury System Canon EOS ma już 30 lat! Zobaczcie, jak przez ten czas zmieniły się aparaty tej firmy Ten film poklatkowy powstał ze zdjęć NASA i pokazuje... strukturę Marsa